Run Portál

bežecké príbehy, rozhovory, tréningy, úspechy a sklamania

Mala 132 kg, teraz má 100 kg a maká ďalej. Jej snom je začať behať.. Kristína Ivčičová

Spomenieš si na situáciu, kedy si si povedala „a dosť, idem chudnúť!“?

No to viem presne. V deň, kedy som dostala môj neskorší darček k 30. narodeninám – let balónom… Neriešila som, že budem lietať vo výške, ale skôr to, ako sa fyzicky dostanem do koša 🙂 Samozrejme, že nie je to len o tom lete. Už od puberty som mala vážne zdravotné problémy a s nimi aj neskoršie komplikácie. Bohužiaľ zlou životosprávou a mojím celkovým pozitívnym prístupom a odpoveďou na všetko „mne nič nie je“ som sa vyšplhala na váhu, za ktorú som sa už konečne začala aj hanbiť. A až keď sa mi zrazu nakopili ďalšie diagnózy spojené aj s obezitou, už sa nedalo čakať, že sa nedožijem svojho vysnívaného letu balónom.

Vieš presný dátum začiatku tvojej premeny?

Bolo to pred Mikulášom v roku 2018… Prišla som po dennej službe z nemocnice, unavená nie z  roboty, ale z môjho zlého spôsobu života. Bolel ma celý človek, už to bolo až moc. Už v roku 2014 som raz schudla počas 3 mesačnej PNky (zlomená ruka), vtedy som schudla 32 kg za 3 mesiace… Tak ako som rýchlo schudla, aj som rýchlo naspäť pribrala… Samozrejme… Presný dátum mojej premeny bol teda 5.12.2018, keď som prvýkrát v živote vyhľadala odbornú pomoc – našla som si cez sociálnu sieť ženské fitnescentrum a napísala som teda moju prvú správu na ich stránku, dohodli sme analýzu a doteraz som to neoľutovala.

V tom momente je zrejme človek nahnevaný predovšetkým sám na seba. Ako si na tom bola psychicky? Verila si, že to dokážeš?

Ja som vždy bola osobou, ktorá verila hlavne sebe, nedávala som na negatívne reči druhých ľudí. A tak to bolo aj tentokrát, tak ako ma neporazili moje choroby, tak ma nesmie poraziť pohodlnosť či lenivosť. V prípade, keď prišiel aj na mňa slabší deň a moja motivácia sa napríklad v lete 2019 pomaly aj vytrácala (osobné problémy), vždy tu boli pre mňa moje inštruktorky zo ženského fitka, ktoré ma dokázali posilniť a povzbudiť.

Koľko kilogramov si vážila, keď si sa odhodlala k zmene a aký bol tvoj cieľ v začiatkoch?

Predtým, než som sa dostala prvýkrát do rúk trénerok, tak som vážila 132 kg v novembri 2018, pri úvodnej analýze som vážila už 126 kg, tam ma pomerali, odvážili a stanovili cieľ 80 kg. A keďže som osoba, ktorá sa neuspokojí len s jedným cieľom, aj po dosiahnutí 80 kg mám v pláne ísť ešte nižšie 🙂

Ako sa zmenil tvoj život? Začala si najprv s cvičením alebo pohybovými aktivitami? Alebo kombináciou týchto dvoch?

No hlavne som si kúpila športové hodinky a každý deň urobím vyše 10 000 krokov, samozrejme dakedy urobím aj navyše. Začala som sa venovať dlhým prechádzkam, ak je vonku zima, tak doma cvičím na stepperi, alebo idem do BA do fitka po dennej službe, pred nočnou a po nočnej 🙂 Vo fitku sú silové stroje skombinované s kardio cvičením na podložkách, to mi veľmi vyhovuje.

Rozhodla si sa pre trénera alebo si bola skôr samouk?

Vzhľadom na to, že som celý život ignorovala cvičenie a fitnescentrá, tak som nemala žiadne základy cvičenia. Moje rozhodnutie navštíviť ženské fitnescentrum som doteraz neoľutovala, mnohým cvikom a strečingu ma práve tam naučili.

Tie začiatky museli byť veľmi ťažké. Koľkokrát do týždňa si mala tréning?

V úvodnej analýze ma trénerka oboznámila, že vhodné by bolo navštevovať 3x do týždňa fitnescentrum, ktoré má veľmi dostupné otváracie hodiny, čiže nebolo problém chodiť cvičiť aj 4-5x do týždňa. V súčasnosti ho navštevujem 3x do týždňa.

Za aký dlhý čas už počas procesu chudnutia si sa znovu postavila na váhu? Spomenieš si na presný údaj?

Vo fitnescentre ma vážia každý mesiac, no keď som sa prihlásila do stravovacieho programu, tak bolo treba sa vážiť každé 2 týždne. Takže každý mesiac sa dám premerať a odvážiť.

Človek, ktorý po určitom čase driny uvidí reálny výsledok, je namotivovaný ešte viac. Uverí správnemu spôsobu a uvedomí si, že ak bude v tom pokračovať, váha pôjde už iba smerom dole. Prežívala si niečo podobné?

Motivácia spočívala v tom, že vo fitku máme systém oceňovania úspešne chudnúcich členiek tým, že sa vystavia na stenu s hviezdami mesiaca. Teší ma, keď som sa na hviezdach objavovala každý mesiac. Samozrejme som šťastná, keď si kupujem stále menšie oblečenie. Pred rokom som nosila o 8 čísel väčšie nohavice, všetky malé motivačné rifle sú mi v súčasnosti už veľké.

Ako často si sa vážila a aké hmotnostné úbytky si reálne videla?

Vážim sa každý mesiac, ak som v stravovacom pláne, tak každé 2 týždne. Každý mesiac chudnem minimálne 2,5kg a podarilo sa mi najviac za mesiac 5,4 kg, čo je zdravšie chudnutie ako nárazovo veľa schudnúť.

Na čo si si spomenula, keď si mala ťažký a náročný deň a nechcelo sa ti ísť do fitka?

Čím ťažší deň mám za sebou, tým sa viac teším, že sa vo fitku odreagujem a všetky problémy vycvičím na strojoch a vytancujem na kardiopodložkách. Keď odchádzam príjemne unavená a s vyprázdnenou hlavou, tak neľutujem, že namiesto odpočinku po službe som si radšej bola zacvičiť.

Bol v tvojom okolí človek, ktorému by si chcela poďakovať za to, že stál v začiatkoch pri tebe? Že ťa podporoval a motivoval?

Komu by som sa mala poďakovať ako prvej som ja sama, keďže som opustila svoju zónu komfortu a odhodlala som sa konečne po dlhých rokoch zabojovať s obezitou. Samozrejme som vďačná mojej trpezlivej rodine, úžasnému priateľovi, skvelým kamoškách a kamošom, a tiež aj kolegyniam v práci, že to so mnou ustáli, ale vďaka patrí aj trénerkám a manažérke vo fitnescentre.

Aký druh práce vykonávaš? Je to skôr sedavý typ zamestnania?

Takmer 11 rokov pracujem ako zdravotná sestra na lôžkovom oddelení, moja práca je náročná podľa aktuálnej služby, počas dennej smeny bežne nachodím 13 000 – 15 000 krokov, niekedy aj viac.

Mala si špeciálne upravenú stravu, zostavený jedálniček? Na čo si v stravovaní kládla najväčší dôraz?

Na začiatku som začala s malými zmenami, ktoré mi poradili vo fitku – zlepšiť pitný režim, zvýšiť príjem kvalitných bielkovín a zeleniny, pravidelnosť a prispôsobiť celkový kalorický príjem v spojitosti s cvičením. Neskôr som sa prihlásila na stravovací kurz realizovaný vo fitnescentre – vytvorený špeciálne pre túto sieť ženských fitnescentier.

Čo sa týka pohybových aktivít, aké boli tvoje cvičenia? Na čo si sa najviac zamerala?

V tomto fitnescentre sa vykonáva silový tréning v kombinácii s kardio cvičením – všetky pohybové aktivity vykonávam v aeróbnej tepovej zóne. Doma cvičím na stepperi alebo v bežnom fitku s priateľom ideme na bežiaci pás a na stacionárny bicykel, prípadne ideme plávať alebo do sauny, každá aktivita sa počíta 🙂

Poďme si to zrekapitulovať. Kedy si začala chudnúť a akú si mala vtedy váhu? Koľko kg vážiš v tomto momente?

Maximálnu váhu som mala 132 kg na jeseň 2018, v decembri 2018 som sa prihlásila do ženského fitka s váhou 126 kg a v súčasnosti mám 100 kg.

Keď sa obzrieš do minulosti a porovnáš si náročnosť cvičenia v začiatkoch a teraz, zrejme je to obrovský rozdiel, však?

Cvičenie v ženskom fitnescentre som začínala ako osoba, ktorá nevedela ani ako si sadne na stroj a teraz s tým problém nemám, nepoznala som žiadne kardio cviky, za ten rok vo fitku som si zlepšila kondičný vek podľa VO2 max zo 64 rokov na 42 rokov. Cítim, že oveľa viac vládzem a hlavne sa už takmer vôbec nezadýchavam počas bežných činností, no je ešte toho veľa na zlepšenie. V začiatkoch mi niektoré cviky robili problémy, teraz je to už lepšie.

Akú hmotnosť by si chcela dosiahnuť?

Po úvodnej analýze postavy s manažérkou vo fitku sme sa dohodli na cieľovej hmotnosti 80,0 kg. Keďže sa poznám, určite by som chcela ísť ešte nižšie.

Čo potom? Máš svoju obľúbenú športovú disciplínu, ktorej sa už nevieš dočkať?

Áno, je to samozrejme beh 🙂 a teším sa na let balónom (ak sa dostanem do koša) 🙂 Behať chcem, ale teraz by som si ešte nadmerne zaťažovala kĺby, takže po schudnutí ešte zopár kg, chcem začať s behom.

Čo ťa v súčasnosti najviac motivuje ísť si za svojim snom?

Chcem sa cítiť stále lepšie a veľká motivácia je stále menšia konfekčná veľkosť. Pri upratovaní šatníka nachádzam veľa vecí, ktoré sú mi teraz už veľké.

Zmenila sa tvoja kvalita života? Už bežne zvládaš činnosti, ktoré boli predtým problémom?

Pravdaže sa mi zlepšila kvalita života, oveľa viac vládzem, s priateľom radi chodíme do prírody, obaja radi chodíme na dlhé niekoľkokilometrové prechádzky. Oveľa menej sa zadýchavam a už toľko nefučím pri chôdzi po schodoch.

Čo by si odkázala všetkým, ktorí nie sú spokojní so svojou váhou a nedarí sa im nakopnúť?

Ak by som si sama neuvedomila, že je na čase zmeniť svoj život, zbytočne by sa mi niekto cudzí snažil dohovoriť. Chcieť zamakať na sebe musí vychádzať z toho, že to vy chcete a nie niekto druhý. Mne tiež dlhé roky druhí ľudia a samozrejme aj lekári hovorili, že treba schudnúť, až keď som si sama musela prejsť zopár zdravotnými problémami (opakované trombózy, insuficiencia chlopní v nohách, osteoporóza, gynekologické problémy, onkologické ochorenia), až potom som sa sama nakopla.

Máš svoje obľúbené životné motivačné motto?

Hah, ja vlastne nemám žiadne motivačné motto, aj keď ich rada čítam. Asi je na čase to zmeniť 🙂

Chcela by si niečo odkázať čitateľom tohto rozhovoru?

Nech je našou motiváciou náš lepší pocit, že sme čosi super urobili pre seba.

Show More